Nyheder

23. oktober 2020
  /  Nyheder

I en landsdækkende benchmarkanalyse af 22 af Danmarks mest ambitiøse handelsbyer rykker Middelfart frem som en samlet nummer 4, og blander sig dermed i toppen sammen med traditionelt stærke købstæder som Holstebro, Vejle og Svendborg. 

Analysen er gennemført i sommer af Institut for Center-Planlægning A/S, der også driver 

Detailforum – et netværk af fagfolk fra detailbranchen. 

“Middelfart har samlet set svaret meget flot på alle vores spørgsmål, hvilket vidner om god forståelse for, hvad der skal til for at skabe en attraktiv handelsby anno 2020”

Per Nyborg, direktør, Institut for Center-Planlægning. 

ICP har gennemført analysen af Danmarks bedste handelsbyer siden 2004. 

Analysen består af kundeinterviews foretaget i gaderne i sommer blandt borgere, som bruger byen ofte. De er blevet spurgt om deres opfattelse af byens udseende, liv, butiksudbuddet, kundeservice, åbningstider og miljø, hvilket altsammen er parametre en handelsby skal score højt på for at tiltrække et moderne publikum. 

Helt i top på byledelse 

Foruden kundeinterviews har en jury bestående af fagfolk fra detailhandlen givet deres vurdering. De har blandt andet kikket efter Middelfarts evne til at arbejde strategisk med byudvikling gennem et stærkt samarbejde med alle involverede interessenter.  

Konkret har juryen fået øje på dannelsen af Brobygning Middelfart, hvor erhverv, turisme, detail og kommune arbejder sammen, og effekten af at samle medarbejderne under samme tag i Nygade. Juryen har også hædret de involverende læsermøder sammen med ugeavisen Melfar-Posten, kampagnen ILoveMiddelfart og fundraising til sommerby-aktiviteterne. De mange tiltag betød samlet set, at Middelfart endte som nummer 1 inden for Byledelse. 

“Det er meget flot, at der er skabt et samarbejde på tværs af foreninger, kommune og virksomheder. Hele involveringen af mange er rigtig fint, fx. virksomheders sponsorater på samlet 750.000 kr. til aktivitet. Der er arbejdet seriøst over flere år med at gøre Middelfart mere attraktiv. Det begynder vi nu at se frugterne af”

Per Nyborg, direktør, Institut for Center-Planlægning. 

Godt fra start – nu skal vi videre 

Samlet set betød kundernes vurderinger og fagjuryens bedømmelser, at ICP ved en stor event i Messe C i sidste uge valgte at hædre Middelfart med titlen som Danmarks bedst markedsførte Handelsby 2020. Et diplom som nu pryder brobygningens kontorfællesskab i Nygade, hvor turistchef Majbritt Chambers ser flere fordele af en moderne handelsby.

“Jeg er virkelig glad for, at Middelfart har fået titlen som Danmarks bedst markedsførte handelsby. Det er vigtigt, at der er et bredt kendskab til handelsmiljøet og bylivet ude omkring, så også mødebookere og hotelgæster ser Middelfart som spændende og levende”, siger turistchef Majbritt Chambers.

Bestyrelsesformand i Brobygning Middelfart, borgmester Johannes Lundsfryd, er også godt tilfreds: 

“Vi er bedømt højt af juryen inden for byledelse og vision & mål. Det er en anerkendelse af, at vi har et unikt, reelt samarbejde i byen med en dyb forankring. Vi er kommet godt fra start, men vi skal videre. Det næste bliver at skabe mere liv i gaderne, ledige lokaler og pladser. Vi skal have flere perioder med storbystemning og pop up-aktiviteter, og det må meget gerne også være i stationsbyerne uden for Middelfart,”

Johannes Lundsfryd, borgmester Middelfart Kommune. 

Arbejdsredskab for de kommende år
Hos Brobygning Middelfart ser direktør Lene Lawaetz ICPs rapport som et arbejdsredskab. 

“Rapporten bestyrker mig i, at vi har fundet en måde at arbejde sammen på, der kan flytte verden, så vi udvikler os”, siger Brobygning Middelfarts direktør Lene Lawaetz. 

Hun ser flere potentielle udviklingsområder i rapportens kundevurderinger.
“Kunderne vurderer os lavest på hygge, miljø, byliv, åbningstider og engagement i lokalsamfundet, så her ser jeg gode muligheder for udvikling. Vi har høj æstetik, og det skal vi blive ved med, men der skal også være hyggelige oaser og rum til det skæve, der giver stemning, så folk bliver her længere tid.”

Fakta

Resultater og milepæle i 2020:

  • Kampagne med fokus på tiltrækning af nye forretninger, hvilket har betydet 8 nye butikker i løbet af 2020
  • Forretningsudvikling af udvalgte butikker
  • Fokus på tiltrækning af pop-up butikker, hvilket har betydet 2 nye pop-up butikker – og en tredje på vej
  • En levende og spændende bymidte hver weekend hele sommeren med musik, dans, lokalhistorie, og forskellige indslag i gaderne 
  • Rejst 750.000 kr. fra lokale virksomheder til aktiviteter og gavekortskampagne
  • Borgerinddragelse gennem samarbejde med Jysk Fynske Mediers lokalredaktion
  • Ansættelse af citykonsulent sammen med Jysk Fynske Medier  

Om ICP-rapporten 

ICP A/S – Institut for Center-Planlægning – har lavet benchmarkanalyse af danske handelsbyer i 16 år. Generelt ses at bymidterne bliver mindre og mere spændende, fordi mange byer investerer i gadeinventar og aktiviteter. Byerne bruger analysen fra ICP til at fastholde en strategisk udvikling over flere år, og prisen som fx. Årets Handelsby bruges i markedsføringen.  

ICPs benchmarkanalyse er den eneste af sin art i Danmark, og den dækker de fleste større handelsbyer. Det er 2. gang Middelfart deltager. 

Juryens bedømmelse:

  • Middelfart er en samlet nr. 4 af alle 22 deltagende byer 
  • Middelfart nr. 1 af alle 22 deltagende byer inden for Byledelse 
  • Middelfart nr 4 af alle 22 deltagende byer inden for Vision & Mål 
  • Middelfart nr. 7 af alle 22 deltagende byer inden for Markedsføring 
  • Middelfart nr. 9 af alle 22 deltagende byer inden for Kundeservice 

Pris: Danmarks bedst markedsførte handelsby 2020 

Kundernes bedømmelse:

Middelfart er 4. Bedst til at markedsføre sig  

(Ilovemiddelfart-kampagnen, Lillebælts Vilde Vidundere, Besøg af Jan Gintberg, presseomtale landsdækkende, regionalt og lokalt, øget brug af VisitLillebælt App’en, shopmiddelfart.dk